The Duke of Sussex attended High Court in London on Monday for a hearing in his claim against Daily Mail publisher Associated Newspapers over allegations of unlawful information-gathering.

The publisher is bringing a bid to end High Court claims brought by people including Harry, Sir Elton John and Baroness Doreen Lawrence over alleged unlawful activity at its titles.

What is the background to the hearing?

The group of high-profile individuals, also including Sir Elton’s husband David Furnish and actresses Liz Hurley and Sadie Frost, announced back in October they were bringing claims for misuse of private information against Associated Newspapers Limited (ANL).

Their lawyers said at that time the group have “become aware of compelling and highly distressing evidence that they have been the victims of abhorrent criminal activity and gross breaches of privacy” by ANL, which is also the publisher of The Mail On Sunday and MailOnline.

It was alleged the unlawful acts included hiring private investigators to secretly place listening devices inside cars and homes and the recording of private phone conversations.

How did Associated Newspapers​ respond to the allegations?

The publisher hit back at the allegations, describing them at the time as “preposterous smears” and a “pre-planned and orchestrated attempt to drag the Mail titles into the phone-hacking scandal”.

A spokesperson for ANL also said the allegations were “unsubstantiated and highly defamatory claims, based on no credible evidence”.

What are Harry’s lawyers claiming?

Harry’s lawyers claim in court documents that Harry was “deprived of important aspects of his teenage years” by the “unlawful actions” of Associated Newspapers and was left full of “suspicion and paranoia” following the publication of articles containing information the duke says was only known to his trusted circle.

In the “Particulars of Claim” which set out the duke’s case, his lawyers say their client, the claimant in the legal proceedings “is shocked and appalled that Associated used their journalistic power and privilege to commit the unlawful acts without any legitimate justification and solely to compete with other tabloid newspapers for profit."

What about Elton John's lawyers?

The High Court was told that Sir Elton John and David Furnish’s landline at their home in Windsor was tapped by a private investigator on the instructions of Associated Newspapers Limited.

Documents filed on the couple’s behalf, made available to the media on Monday, said that as well as having their landline tapped, Sir Elton’s personal assistant and the couple’s gardener were also targeted.

The hearing before Mr Justice Nicklin is due to conclude on Thursday.